Lapbook to samodzielnie tworzon a “książka”, zapewniająca przyjemność podczas tworzenia i przy okazji ułatwiająca zapamiętywanie informacji. To także sposób na uczenie się ich wyszukiwania, gromadzenia i klasyfikowania. Kreatywność podczas tworzenia lapbooków sprawia, że dzieci szybciej się uczą, a sam proces nauki staje się przyjemnością, a nie uciążliwością.
Choć brzmi jak zaawansowane urządzenie, o którym jeszcze nie słyszeliście, lapbook po polsku to po prostu książka, którą tworzy się samodzielnie. Już nasze pokolenie robiło takie rzeczy od przedszkola, spinając zszywkami swoje rysunki, które miały tworzyć opowiadanie obrazkowe.
Dziś wiedza psychologiczna i narzędzia, jakimi dysponujemy, sprawiają, że lapbooki mogą być nie tylko dużo bardziej zaawansowane, ale także wykorzystywane do efektywnej nauki. Włączają one do procesu uczenia się wiele obszarów mózgu, które współpracując ze sobą, ułatwiają skuteczne zapamiętywanie, bez nudnego zakuwania, które nie przynosi żadnych korzyści. Lapbook nie tylko umożliwia gromadzenie informacji, ale ich uzupełnianie i poszerzanie wiedzy.
Tworzenie książek angażuje wiele części mózgu i zmusza je do pracy ze sobą. Dzięki nim, informacje wkładane są do wielu szuflad naraz, a nie do tej jednej, odpowiedzialnej za pamięć. Dzięki temu znacznie łatwiej je przywołać, gdy są potrzebne! Do tworzenia lapbooka potrzebna jest:
Każda z tych czynności sprawia, że informacja zapisuje się w różny sposób i nagle jest już utrwalona. Staje się prawdziwą WIEDZĄ, a nie zwykłym, krótkotrwałym przyswojeniem na zaliczenie sprawdzianu. Tworzenie lapbooka jest właśnie nauką!
Źródło: https://www.nebule.pl/lapbook/
Oprac.: Dorota Igras-Bodzak
PRACE UCZNIÓW KLAS IV-VI
21-102 Ostrówek
Dębica 25